מדריך מגנוס לתוצאות "שיווק אסטרטגי"

שיווק אסטרטגי

מערך השיווק בעסק

קשה לחשוב על תחום שקיים סביבו בלבול בסדר גודל המשתווה לבלבול הקיים סביב כל נושא השיווק העסקי. מהו שיווק? מה ההבדל בין שיווק למכירות? מהי אסטרטגיה שיווקית, איזה עסק ומדוע צריך אותה? למי אנו משווקים את מוצרינו? מה בעצם רוכש מאתנו הלקוח?
אף על פי שהדבר נשמע בנאלי, מעט עסקים עוצרים לענות על השאלות האלה. אך אנו יכולים לזהות בקלות את העסקים שאכן עושים זאת: אלה העסקים המצליחים שנהנים מזרימה קבועה של לקוחות והכנסות. כי בסופו של דבר, לאחר שהעסק יצר מוצר איכותי או הציע שירות נפלא, על מנת שישרוד בשוק חשוב שיגיעו האנשים שיידעו על קיומו של המוצר או השירות, יבחרו בו על פני מתחריו וירכשו אותו.

במילים אחרות, שלב השיווק הוא השלב החיוני להישרדות העסק המקשר בין הייצור לבין הלקוח. לצערנו, הסתמכות על איכות המוצר "שמדברת בעד עצמה", כמו גם שיווק לא מובנה, ללא חשיבה אסטרטגית, לא מסודר, ספונטני ואימפולסיבי, הנעשה ע"י בעל העסק בזמנו הפנוי, הביאו לקריסה של עסקים טובים ורבים. וזאת לעומת לא מעט עסקים, שאומנם לא הביאו בשורה לשוק, ועל פניו לא בלטו על פני מתחריהם, אך ביססו את מעמדם והגיעו להצלחה כלכלית בזכות שיווק מושכל, ומערך שיווק מסודר שפעל מתוך חשיבה אסטרטגית וגלובלית, תוך ראיית כל ההיבטים השיווקיים, התחשבות בכל ערוצי השיווק האפשריים, ובעיקר מתוך ראיית הלקוח והבנה עמוקה של צרכיו.

עסק מצליח מכיר היטב את הלקוח שלו, אוהב את הלקוח שלו ומשתדל להפוך את חיי הלקוח לטובים ונוחים יותר. זה הקו שמנחה אותו, והעיקרון הזה תמיד מצדיק את עצמו.

למידת הלקוח

מדריך שיווקלקוח הוא הדמות החשובה ביותר בעסק שלנו. מספר הלקוחות, מידת שביעות הרצון שלהם, הנכונות שלהם לחזור – כל אלה קובעים האם העסק שלנו ישרוד ויתפתח או יכנס לסטטיסטיקה המייגעת של עסקים שנסגרו. אך אף על פי שרוב בעלי העסקים יסכימו עם זה, לא כולם פועלים בהתאם לתובנה הזאת.
בתור לקוחות קל לנו לזהות עסק שפועל מתוך חשיבה עלינו. אנחנו מרגישים שהמוצרים מותאמים לצרכים האמתיים שלנו, אנחנו נהנים משירות הלקוחות, אנחנו אוהבים את התוספות שבאות עם המוצר או השרות העיקרי, ואנחנו כמובן רוצים להמליץ על העסק הזה לחברינו ולחזור אליו שוב ושוב.
לעומת זאת, אנו רואים לעיתים עסקים, בהם המוצרים מפותחים מתוך החזון של בעל העסק, שלא תמיד נכון לאנשים אחרים, ולא מתוך רצון הלקוח. לעיתים העסק עסוק כל כך בפיתוח מוצריהם, שבקושי מקדיש זמן לתקשורת עם הלקוח, מתוך חשיבה שהלקוח האבסטרקטי חייב להתאהב במוצר האיכותי. אנו עדים גם לעסקים שמצמצמים את חווית הקניה לתהליך מסירת הכסף וקבלת הסחורה ועוד ראה שאלון לאפיון הלקוח.

הבידול העסקי

מדריך שיווקברגע שאנו יודעים מיהם הלקוחות שלנו ומה הם רוצים לקבל בעת רכישת המוצר או השרות, אנו יכולים בעצם להבין מה באמת הדבר המיוחד במוצר או בשרות שלנו, או במילים אחרות מה עומד בסיס המיתוג שלנו. תהליך המיתוג הוא תהליך מורכב וארוך, אך הוא תמיד מתחיל בהבנת הייחודיות של העסק, הן מבחינת מהות המוצר עצמו, הפונקציונאליות שלו, והן מבחינת החוויה שהוא יוצר אצל הלקוח.
הרי הסיבות שגורמות לאנשים להעדיף מוצר מסוים על פני מתחריו, טמונה בחוויה, בערך המוסף שהמותג מביא אתו, בין אם מדובר ביוקרה, בסטטוס המיוחד של המוצר או אפילו בין הקשר הנוצר בין המותג לתכונות מסוימות שמשויכות לבעליו. כך, אנו לא קונים סמארטפון, אלא מכשיר המאפיין אנשים מתוחכמים ואוהבי טכנולוגיה. אנו לא רוכשים שעון, כדי לדעת מה השעה, אלא בוחרים בפריט יוקרה של אנשים עמידים. אפילו בקניה שגרתית בסופרמרקט השכונתי אנחנו בוחרים לא מוצרי מזון, אלא בריאות, דאגה למשפחה, אורח חיים בריא ושאר הערכים המקושרים למותגים אלה ואחרים.
הערכים האלה, הערך המוסף שבמוצר, התחושה שנוצרת אצל הלקוח – כל אלה מבדלים את המוצר שלנו, לטוב ולרע. ניתן לומר כי הבידול העסקי דורש מאתנו להבין את רגשות הלקוח בעת הקנייה. כשאנו מבינים את רגשותיו, מציגים לו את הערכים שקל לו להזדהות אתם, אנחנו מעבירים לו מסר, במה המוצר שלנו טוב כל כך ובמה הוא טוב יותר מהאחרים.

שיווק אסטרטגי

מדריך שיווקביצוע כל הפעילויות המקדימות, כגון חקר הלקוח, הבידול העסקי, חקר השוק ושאר פעילויות חשובות ביותר להבנת הזירה, בה העסק פועל. אך כשמן כן הן, הן רק פעילויות מקדימות למשימה העיקרית העומדת בפני העסק – בניית אסטרטגיה שיווקית.
אסטרטגיה שיווקית מנחה את העסק בכל פעילויות השיווק שלו, בפרסומים ובעבודה ברשתות החברתיות. האסטרטגיה כוללת יעדים ריאליים וגם דרכים להשגתם, קהל היעד הנכון של העסק וערוצי תקשורת אפקטיביים עם קהל היעד הזה. אסטרטגיית שיווק יעילה כוללת גם ניתוח פעילויות שיווק קודמות והיענות הלקוחות בערוצי התקשורת השונים, וזאת על מנת לבנות תכנית עבודה ותכנית שיווק אופטימאלית שמנצלת בצורה מיטבית את תקצב השיווק. כשהפעילות השיווקית בעסק מונחית על ידי אסטרטגיה שיווקית מובנית, כל העבודה בכל הערוצים, כולל האתר, הפרסום והעבודה ברשתות החברתיות נעשית בצורה שקולה ומחושבת, תוך תמיכה הדדית וחיזוק המותג בחשיבה לטווח ארוך.

רוצים עזרה בבניית האסטרטגיה השיווקית? לבניית תכנית השיווק לעסק? צריכים ייעוץ והכוונה בתהליך?
דברו אתי!
שלכם,
אורנית מגנוס
0505844434

השאירו פרטים וקבלו את השאלון  "שיווק אסטרטגי" ישירות לתיבת הדואר שלך, להערכת בדיקת הבידול העסקי, חקר השוק, חקר הלקוח והבנת הסביבה  התחרותית של העסק.

האם קראת את יתר מדריכי מגנוס - להצלחה ותוצאות?